ROZWÓJ BRANŻY HORECA

mrot-rozwoj-branzy-horeca-restaurant-449952-pixabayPolska branża hotele - restauracje - catering (HoReCa) to dzisiaj ponad 100 tys. przedsiębiorstw,  w których pracuje blisko ćwierć miliona Polaków. Największą jego część stanowią restauracje - 73%, hotele natomiast to blisko 3,8% firm. Zgodnie z prognozami w tym roku polski rynek HoReCa osiągnie wartość 26,2 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4% w skali ostatnich dwunastu miesięcy. Jest to bez wątpienia efekt rosnącej liczby konsumentów, którzy korzystają z usług gastronomicznych i hotelarskich oraz wzrostu ich dochodów.


Klienci branży HoReCa coraz częściej jadają w restauracjach i barach szybkiej obsługi, a także podróżują w celach turystycznych i służbowych, śpiąc w hotelach. Trend ten przyszedł do nas z wysoko rozwiniętych krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Zauważamy go nie tylko w Polsce, lecz także w pozostałych krajach regionu: Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii czy Chorwacji. W Polsce jest on determinowany bardzo dobrą sytuacją na rynku pracy (rekordowo niskie bezrobocie), wzrostem wynagrodzeń a także środkami z programu 500 plus.

Wydaje się więc, że przyszłość branży HoReCa może być postrzegana optymistycznie. Prawdopodobnie jest to dopiero początek dobrej passy. Dlatego też w kolejnych latach należy oczekiwać dalszego rozwoju takich firm. Pozytywnym aspektem dla tego rynku jest również fakt, że Polacy w porównaniu do swoich zachodnich, czy nawet południowych, sąsiadów, wciąż przeznaczają na wydatki związane z konsumpcją poza domem relatywnie mniej pieniędzy. Według danych Eurostatu, Polacy wydają zaledwie 3,2% budżetów domowych na usługi hotelowe i restauracyjne, dla porównania Czesi przeznaczają na takie wydatki 8,4%, Niemcy 5,3% a Słowacy 5,4%. Rośnie również popularność firm cateringowych, szczególnie specjalizujących się w daniach dietetycznych.


mrot-rozwoj-branzy-horeca-restaurant-449952-pixabay
Zdjęcie: Pixabay
Źródło: materiał prasowy