POLACY WOLĄ PODRÓŻOWAĆ CZĘŚCIEJ, ALE KRÓCEJ

mrot-raport-pitWedług raportu Polskiej Izby Turystyki, urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. Skraca się także czas wyjazdu – 80 proc. rezerwacji to wyjazdy do 7 dni, z czego blisko trzy czwarte to wyjazdy tygodniowe. Dłuższe, dwutygodniowe wakacje wybierają najczęściej rodziny z dziećmi w lipcu i sierpniu. Warto poznać ogólne preferencje klientów, które będą miały odzwierciedlenie również w turystyce krajowej.


Jeśli wakacje, to wygodne

Rosną oczekiwania turystów co do warunków wypoczynku. Stąd dużą popularnością cieszą się te kierunki, które oferują pełen komfort w połączeniu z atrakcyjną ceną. Polacy zwracają uwagę na położenie i standard hotelu, dodatkowe atrakcje czy wyżywienie. Oczekują dostępu do wi-fi, leżaków na plaży i przy basenie, bogatej oferty wycieczek fakultatywnych.

Paweł Niewiadomski skomentował: „Choć wydawało się to niemożliwe, udział all inclusive jeszcze wzrósł, do blisko 77 proc.. Polski turysta najchętniej wyjeżdża na tygodniowe wakacje do hoteli o wysokim standardzie, w sumie hotele 4 i 5* wybiera dwie trzecie klientów biur podróży. Dodając do tego dominację wycieczek samolotowych – w porównaniu z ubiegłym rokiem, ten rodzaj transportu wybrało prawie 95 proc. klientów biur podróży - nie podlega dyskusji, że Polacy lubią wypoczywać w pełnym komforcie.”

Polak rezerwuje wcześniej

Polacy kupują coraz więcej i coraz wcześniej. Blisko 10 proc. klientów jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu prawie rok wcześniej (październik, listopad, grudzień). W porównaniu z rokiem ubiegłym o ponad 25 proc., wzrosła liczba rezerwacji dokonywana powyżej trzech miesięcy przed terminem wylotu.

Podobnie sytuacja kształtowała się w sezonie 2017, co sprawiło, że oferta last minute dla najbardziej popularnych kierunków była skąpa i mało atrakcyjna cenowo (z wyjątkiem Egiptu i Turcji). Te doświadczenia sprawiły, że na sezon 2018 organizatorzy przygotowali bogatą i korzystną cenowo ofertę lastów.

Katarzyna Papis, dyrektor sprzedaży E-commerce Fly.pl, dodała: „Sezon możemy podzielić na dwa okresy: bardzo udany pierwszy kwartał 2018 z dużą dynamiką wzrostu i trudniejszy sprzedażowo okres szczytu sezonu, z nadpodażą produktu na rynku, której konsekwencją były dużo niższe ceny wycieczek Last Minute. Trend niskich cen jest kontynuowany przez touroperatorów we wrześniu, co daje naszym klientom bardzo atrakcyjne możliwości rezerwacji wczasów poza sezonem.”

Turystyka autokarowa w odwrocie?

Dominacja wyjazdów samolotowych nie podlega dyskusji – ten rodzaj transportu wybrało prawie 95 proc. klientów biur podróży. Mimo że wzrosty notowane są w każdym segmencie turystyki, to kolejny rok wskazujący na spadek udziału turystyki autokarowej w wyjazdach wakacyjnych. Obejmuje on jedynie 2,2 proc. całej sprzedaży (w zeszłym sezonie ten odsetek wyniósł 3,2 proc.).

Przeważają wycieczki siedmiodniowe i dłuższe (prawie 60 proc. ogółu wyjazdów). Wśród najbardziej popularnych kierunków wycieczek prym wiedzie Chorwacja, za nią plasują się Włochy, Bułgaria, rosnąca również w tym segmencie Albania oraz Grecja. Polska znalazła się w pierwszej piątce tylko u jednego multiagenta, ale jej wynik również wart jest odnotowania.

Rok 2018 potwierdził trend do wczesnej rezerwacji wyjazdów wakacyjnych.

Z danych wynika, że bardzo duże zainteresowanie ofertami last minute i tak kształtuje się na niższym poziomie niż w roku ubiegłym. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, czy tak dobre wyniki wczesnej rezerwacji powtórzą się w roku przyszłym i czy klienci biur podróży na stałe przekonają się do zakupów w first minute. Zwłaszcza przy tak korzystnych cenach lastów, jakie mieli do dyspozycji w tym roku

Raport dotyczy wyjazdów Polaków z biurami podróży w okresie od 28 kwietnia do 31 sierpnia 201 r., rezerwowanych do 20 sierpnia 2018. Dane, na podstawie których opracowano raport, pochodzą z systemów rezerwacyjnych trzech wiodących na polskim rynku multi-agentów turystycznych: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl, którzy dystrybuują oferty wszystkich polskich touroperatorow.


mrot-raport-pit
Zdjęcie: Archiwum PIT
Źródło: www.WaszaTurystyka.pl