MROT NA VII FORUM PROMOCJI TURYSTYCZNEJ

mrot-dorota-zbinkowska-forum-promocji-turystyki-wroclaw-2020VII Forum Promocji Turystyki we Wrocławiu dobiegło końca. Edycja wyjątkowa, bo odbywająca się po raz pierwszy z tak zaostrzonymi wymogami sanitarnymi. Pandemia zatrzymała świat na kilka miesięcy spełniając marzenia ekologów, ale jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości? O tym debatowało grono fachowców zaproszonych przez redakcję portalu WaszaTurystyka.pl w tym również MROT reprezentowana przez Dyrektor Dorotę Zbińkowską.


Wyjątkowy czas, wyjątkowe miejsce i goście długo wyczekujący pierwszego spotkania na żywo w branżowym gronie. 37 ekspertów, 4 sesje tematyczne, 4 debaty i pojedynki ekspertów.


Program wydarzenia został podzielony na cztery sesje: Przyszłość turystyki w świetle korona wirusa i kryzysu klimatycznego, Jaką rolę odgrywa promocja kierunku turystycznego w filmach, Jak przyciągnąć turystów na Dolny Śląsk po pandemii i Przyszłość promocji turystycznej Polski.

Niepewna przyszłość turystyki

Kryzys wywołany przez koronawirusa zmusił całą branżę do innego spojrzenia na promocję i pieniądze na nią przeznaczane. Praca zdalna jeszcze do nie tak dawna była dla większości pojęciem obcym, a dziś jest już czymś powszednim. Zwiększyła się także niedoceniana u nas rola promocji w sieci, czy też mediach społecznościowych. Inaczej patrzymy też na rynki, krajowe i zagraniczne, na których powinniśmy się promować. Jedno się wciąż nie zmieniło: w promocji liczy się skuteczność.

Pierwsza sesja rozpoczęła się od pojedynku ekspertów na temat kryzysu klimatycznego i przyszłości turystyki w świetle koronawirusa. Kiedy minie obecny kryzys przypomnimy sobie, że czeka nas o wiele większy zarówno w transporcie jak i hotelarstwie oraz ich stosunku do ekologii. Musimy pamiętać, że ekologia to nie tylko plastik, ale również ograniczenie zużywania energii i programy oszczędzania żywności. W transporcie nadzieją dla ekologii są autobusy elektryczne.

Podczas debaty dotyczącej tego, czy za 20 lat będziemy mieli gdzie jeździć na wakacje oraz tego czy czas pandemii czegoś nas nauczył. Specjaliści podjęli bardzo ważną próbę wizualizacji świata, jeśli niczego nie zmienimy. Nie da się ukryć, że pomiędzy biznesem a ekologią od zawsze istniał konflikt, ale wiemy również, iż można pogodzić środowisko z turystyką chociażby zwiększając świadomość samych turystów. Edukacja jest niezwykle ważna, ale jeszcze ważniejsze jest to aby zacząć od siebie i branży, a następnie przekazywać dalej dobre praktyki.

Emocje filmowe zachętą do podróży

Kolejna sesja przeniosła nas do świata filmu przypominając jak jeszcze do niedawna zamknięci w domach, mogliśmy jedynie pomarzyć o podróżach. Kiedy jedynym oknem na świat stały się ekrany telewizorów, komputerów i telefonów jeszcze mocniej zaczęliśmy dostrzegać potencjał filmów i seriali na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Miejsca turystyczne już od dłuższego czasu wykorzystują ten fakt i przyciągają do siebie coraz więcej zainteresowanych miejscami filmowymi osób.

W debacie dotyczącej współpracy z producentami filmowymi, a także tym jak później wykorzystać film w promocji rozmawiali eksperci nie tylko z branży turystycznej, ale również filmowej. Producenci przy wyborze odpowiedniego pleneru kierują się przede wszystkim niskimi kosztami.

Jak przyciągnąć turystę na nowo

Trzecia sesja doyuczyła tematu przyciągania turystów na Dolny Śląsk po pandemii. Miasta historyczne nie chcą pozostać puste, ale są ciągle zagrożone. Pandemia dokonała całkowitego resetu, a każde miasto zaczyna walkę o względy turystów od nowa.

Szukanie nowych pomysłów na siebie, korzystanie z dostępnych narzędzi i trafianie do odpowiedniego odbiorcy stało się teraz jeszcze ważniejsze niż dotychczas. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być przekształcanie ruin w dobrze prosperujące obiekty.

Na zakończenie tej sesji odbył się pojedynek ekspertów o wykorzystaniu potencjału szlaków historycznych. W Polsce kojarzą się różnie i budzą dość zróżnicowane odczucia. Z jednej strony są bardzo udanym produktem turystycznym i łączą funkcje edukacyjne z zarobkiem, a z drugiej strony pojawia się opinia, iż są objawem przerostu ambicji regionalnych lub lokalnych działaczy i studnią bez dna dla pieniędzy przeznaczanych na promocje.

Planujmy już przyszłość turystyki

Ostatnia najważniejsza dla całej turystyki sesja dotyczyła przyszłości promocji turystycznej Polski. W historii branży nie było jeszcze takiej zapaści.

Promocja będzie w procesie odbudowy odgrywała znaczną rolę. Tak się składa, że akurat teraz trwają prace nad budową nowej strategii marketingowej POT. Dużo się mówi o turystyce krajowej, ale nie możemy zapomnieć o wyjazdach i przyjazdach międzynarodowych. Ważnym elementem jest turystyka przyjazdowa, a promocja w czasie procesie odbudowy będzie odgrywać znaczną rolę.

Obecne prace nad budową nowej strategii marketingowej prowadzi Polska Organizacja Turystyczna. Pandemia przyczyniła się do wielu zmian w jej budowie. Przede wszystkim poruszony został tu temat, czy dla wielu przedsiębiorstw taka strategia jest w ogóle potrzebna. Przyciągnięcie zagranicznego klienta będzie wymagało teraz znacznie większych środków promocji, ale nie powinniśmy zapominać też rodakach, którzy tegoroczne wakacje spędzą w Polsce. Dużą rolę odgrywają tutaj ROT-y i LOT-y. Obecnie wykrystalizowało się kilka takich silnych organizacji. Do poprawy wciąż zostaje jakość bazy noclegowej. Zwiększeniu musi ulec konkurencyjność wśród touroperatorów przyjazdowych. W tym wszystkim kluczową i rosnącą rolę zaczyna odgrywać MICE.

W ostatniej debacie zarówno jak i w tej poprzedzającej ją znalazło się wielu fachowców i ekspertów z branży. Liczymy, że ich głosy trafią do osób decydujących o strategii i promocji turystycznej Polski. Na problem jakim od kilku lat jest system promocji turystycznej do zmiany, a teraz jeszcze pilniej niż przed pandemią większość z nas zastanawia się czy teraz coś ulegnie zmianie? W Ministerstwie zaczyna powstawać projekt nowej ustawy o promocji POT. Kiedy ona powstanie? Na to pytanie niestety nie została udzielona żadna konkretna odpowiedź.

VII Forum Promocji Turystycznej pozostawiło jeszcze wiele pytań bez odpowiedzi, ale mamy nadzieję, że to spotkanie będzie inspiracją do dalszych działań w budowaniu i odbudowie turystyki.

Już teraz warto zarezerwować czas na kolejną edycję, która odbędzie się 22 października w Kamienicy Artystycznej w Warszawie.


mrot-dorota-zbinkowska-forum-promocji-turystyki-wroclaw-2020
Źródło i zdjęcie: www.WaszaTurystyka.pl