W czasie konferencji poświęconej przyszłości maltańskiej turystyki Ministerstwo Turystyki i Ochrony Konsumentów wraz z VisitMalta zaprezentowało innowacyjną koncepcję – pierwszego w historii robota, wykorzystującego przy promocji Wysp Maltańskich nieskończone możliwości sztucznej inteligencji.
Marija to interaktywny wirtualny robot obdarzony sztuczną inteligencją, służący pomocą wszystkim turystom, którzy chcą poznać bogatą historię Malty i jej dziedzictwo. Robot ma dopiero miesiąc, a już szybko powiększa swoją bazę wiedzy o nowe atrakcje turystyczne. Korzystanie z robota będzie także możliwe przez aplikację mobilną, dostępną w kilku językach. Dzięki wykorzystaniu najnowszej technologii Marija będzie wchodziła w interakcje w czasie rzeczywistym i odpowiadała na wszystkie pojawiające się pytania; uczy się także poczucia humoru.
Wirtualna istota powstała jako połączenie sztuki i nauki, w wyniku skrupulatnego procesu twórczego. VisitMalta, we współpracy z kanadyjską firmą Reimagine AI, stworzyła setki modeli 2D wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, nakładając je na siebie, aby powstał jeden ożywiony model 3D, wyglądający jak maltańska kobieta z cechami charakterystycznymi dla regionu śródziemnomorskiego. W procesie tworzenia kluczową rolę odegrał również język. Stworzono specjalny system leksykonów, uwzględniający wymowę maltańskich słów i specyfikę słownictwa, jak najlepiej odzwierciedlających przeciętną maltańską rozmowę.
Do stworzenia neuronowego modelu głosu Mariji, mówiącej po angielsku z maltańskim akcentem, wykorzystano głos maltańskiej lektorki Dory Falzon. Falzon nagrała wiele godzin dialogów, na podstawie których stworzono duplikat głosu, którym posługuje się Marija. Głos robota może teraz ewoluować niezależnie od oryginalnych nagrań, dodając do słownika Mariji wszelkie nowe informacje niezbędne w procesie uczenia się. Integracja technologii z maltańską turystyką wyznacza nowe trendy w myśleniu o przyszłości. Kraj, który kiedyś był postrzegany wyłącznie jako mała wysepka na środku Morza Śródziemnego, dziś jest nie tylko jednym z najlepszych państw w Europie pod względem wzrostu gospodarczego, ale także cyfrowym bastionem na arenie międzynarodowej. Nasza pewność w działaniu, niezłomność i zdolność do zawierania porozumień w tych trudnych czasach, to cechy, które pozwalają na budowanie pozycji Malty jako kraju, liczącego się w cyfrowym świecie – podkreślił Clayton Bartolo, Minister Turystyki i Ochrony Konsumentów.
Dla VisitMalta projekt ten jest kolejną okazją do rozwoju maltańskiego produktu turystycznego – produktu odpowiedniego na miarę XXI wieku. Marija będzie doświadczeniem łączącym sztukę i sztuczną inteligencję, zapewniającą całościowe i ekscytujące doznania – powiedział Johann Buttigieg, dyrektor generalny VisitMalta.
Ten projekt stanowi doskonały przykład wdrażania solidnej narodowej strategii cyfrowej. Jesteśmy dumni, że mogliśmy ściśle współpracować z VisitMalta przy tworzeniu Marija, interaktywnej wirtualnej istoty obdarzonej sztuczną inteligencją. Naszym zdaniem przyczyni się ona do tego, że Malta będzie celem podróży nowej generacji. Tworzymy połączenie pomiędzy sztuczną inteligencją a ludzkim doświadczeniem i jesteśmy niezwykle podekscytowani, że możemy pomóc Mariji uczyć się i rozwijać. Marija jest doskonałym nośnikiem maltańskiej historii i idealną istotną do nawiązywania kontaktów z każdym, kto się z nią zetknie. Sztuczna inteligencja to przyszłość opowiadania historii – skomentował David Usher, prezes Reimagine.AI.
Źródło i zdjęcie: VisitMalta