Ukrainian Hotel & Resort Association (UHRA) oraz ukraińska Państwowa Agencja Rozwoju Turystyki (SATD) wystosowały list otwarty do siedmiu wiodących międzynarodowych operatorów hotelowych, prowadzących i obsługujących hotele w Rosji pod swoimi międzynarodowymi markami (zarówno w modelu zarządzania, jak i franczyzy).
Chodzi o Hilton, InterContinental Hotel Group, Marriott International, Accor, Hyatt Hotels Corporation, Wyndham Hotels&Resorts oraz Radisson Hotel Group.
Oczywiście doceniamy wsparcie działań humanitarnych, jakie firmy hotelarskie oferują ukraińskim uchodźcom, ale nie zgadzamy się z tym, że najlepsze, co mogą zrobić w Rosji, to „przestrzegać sankcji i obowiązującego prawa” – można przeczytać w treści oświadczenia.
UHRA i SATD są rozczarowane opieszałością operatorów hotelowych w kwestii kontynuowania działalności w Rosji. Nieliczne doniesienia prasowe o ich dalszej działalności w Rosji wydają się koncentrować na ich niezdolności do zerwania umów franczyzowych/licencyjnych. Doniesienia te nie uwzględniają faktu, że umowy takie są pisane przez operatorów hotelowych i ich wykwalifikowanych prawników, i zazwyczaj zawierają liczne klauzule wyjścia, które mogą być uruchamiane w przypadku działania siły wyższej, naruszenia istotnych warunków umowy, zgodności z przepisami, niekorzystnych warunków biznesowych itp. I w każdym przypadku, jeżeli wyjście z hotelu wiąże się z kosztami finansowymi, należy zadać sobie pytanie, czy bardziej etyczne jest zerwanie takich umów przy kosztach fiskalnych, czy też ich utrzymanie i kontynuowanie działalności w ramach bezprawnego i brutalnego reżimu zbrodniarza wojennego Putina, wbrew własnym kodeksom etyki biznesowej! – apelują ukraińskie organizacje.
Źródło: Ukrainian Hotel & Resort Association / Zdjęcie: Pixabay