Współrealizowany przez MROT międzynarodowy projekt ESTET – pt. „ESTET – Włączanie kompetencji z zakresu zrównoważonego rozwoju w kształcenie i szkolenia dotyczące turystyki” wszedł we wrześniu i w październiku w fazę finałową. W jej ramach kluczowe były działania, które zrealizowane zostały dzięki współpracy z Centrum Doskonalenia Zawodowego w Siedlcach zarządzanym przez Panią Dyrektor Małgorzatę Szymaniuk-Kruk oraz z Dworem Mościbrody zarządzanym przez Panią Małgorzatę Borkowską.
W dniu 26 września 2022 r. w Siedlcach w Centrum Doskonalenia Zawodowego odbyło się spotkanie szkoleniowe dla nauczycieli, obejmujące następujące elementy wypracowane przez ekspertów ze wszystkich krajów biorących udział w projekcie:
- Moduł 1 – Zrównoważony rozwój turystyki
Moduł 1 obejmował tematy związane ze zrównoważonym rozwojem turystyki, nowym zapotrzebowaniem klientów na zrównoważone produkty i usługi turystyczne, trzema filarami zrównoważonego rozwoju turystyki: środowiskowym, społeczno-kulturowym, ekonomicznym.
- Moduł 2 – Umiejętności związane ze zrównoważonym rozwojem a podejście do projektowania instruktażowego
Moduł 2 obejmował tematy związane z projektowaniem procesu edukacyjnego w oparciu o innowacyjne podejścia do projektowania instruktażowego sprzyjające uczeniu się o zrównoważonym rozwoju oraz rozwijaniu właściwych wartości i postaw do zrównoważonego działania, takie jak uczenie się według jednej koncepcji, uczenie się oparte na dociekaniu oraz uczenie się poprzez zaangażowanie.
- Moduł 3 – Materiały dydaktyczne do rozwoju umiejętności w zakresie zrównoważonego rozwoju
Moduł 3 dostarcza praktycznie zorientowanych informacji w postaci o zestawuie bogatych w media i interaktywnych zasobów dydaktycznych dla rozwoju umiejętności zrównoważonego rozwoju przez uczących się VET w sektorze turystycznym, takich jak filmy mikro-learningowe, WebQuesty i pomysły na projekty edukacyjne.
W dniu 27 września 2022 r. również w Siedlcach w Centrum Doskonalenia Zawodowego odbyły się zajęcia z uczniami z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Siedlcach, które obejmowały:
- Testowanie webquestów na poziomie zaawansowanym w obszarze środowiskowym:
- Ekologiczny transport
- Świadome wykorzystywanie zasobów wody
- Zarządzanie energią
- Gospodarowanie odpadami
- Bioróżnorodność
- Emisje gazów cieplarnianych
- Testowanie webquestów na poziomie zaawansowanym w obszarze społeczno-kulturowym:
- Zrównoważona turystyka i ochrona lokalnej kultury
- Zrównoważona turystyka, lokalna kultura i miejsca dziedzictwa
- Zarządzanie Miejscami Światowego Dziedzictwa
- Włączanie interesariuszy oraz zarządzanie Miejscami Światowego Dziedzictwa
- Plan włączania społeczności lokalnych (on-line)
- Opracowanie rekomendacji w celu ochrony lokalnych społeczności przed overtourismem
- Testowanie webquestów na poziomie zaawansowanym w obszarze gospodarczym:
- Gospodarka obiegu zamkniętego
- Gospodarka współdzielenia
- Nabywanie lokalnych produktów
- Zrównoważone innowacje
- Zatrudnianie lokalne
- Recykling
Kolejnym niezwykle ważnym działaniem zrealizowanym w ramach projektu były teoretyczno-praktyczny pilotaż uczniów wraz z nauczycielami, który odbył się w Dworze Mościbrody k. Siedlec. Podczas dwudniowego pilotażu uczniowie w praktyce testowali projekty edukacyjne wypracowane w ramach projektu w potencjalnym miejscu pracy tj. obiekcie hotelowo-gastronomicznym.
Celem tego dwudniowego spotkania było pokazanie uczniom, na czym w praktyce polega wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju w obiekcie noclegowym, na przykładzie: obiektu Dwór Mościbrody, włączenie uczniów w pracę w Dworze Mościbrody – zdobycie praktycznych umiejętności dotyczących przygotowania i świadczenia usług hotelarskich i gastronomicznych w modelu turystyki zrównoważonej oraz zaangażowanie uczniów w tworzenie innowacyjnych rozwiązań służących dalszemu rozwojowi turystyki zrównoważonej w obiekcie goszczącym turystów i odwiedzających. W wyniku pilotażu powstały przygotowanie przez grupy uczniów wniosków dotyczących rozwiązań zgodnych z ideą turystyki zrównoważonej w Dworze Mościbrody, a także haseł do umieszczenia w pokojach dotyczących zrównoważonego gospodarowania wodą i energią.
Zajęcia zostały przeprowadzone metodą grywalizacji, a poszczególne zespoły otrzymały drobne upominki.
Przed nami jeszcze opracowanie raportu pt. Kompendium Historii Sukcesu, który będzie stanowić podsumowanie przeprowadzonych pilotaży we wszystkich krajach, w których realizowany jest projekt. Kompendium Historii Sukcesu zawierać będzie opinie i uwagi reprezentantów kadry pedagogicznej, uczniów oraz partnerów branżowych.
Ostatnim elementem projektu będzie Międzynarodowa Konferencja Edukacja i Szkolenia na Rzecz Zrównoważonej Turystyki w Europie, która odbędzie się 1 grudnia 2022 w siedzibie Społecznej Akademii Nauk w Warszawie, przy ul. Łuckiej 11.
Konferencja jest organizowana w ramach projektu Erasmus+ ESTET – Embedding Sustainability Skills in Tourism Education and Training.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Zapisy: https://forms.gle/UhVZocPxBuzLSyR4A
Projekt jest finansowany ze środków UE w ramach programu Erasmus+ i realizowany przez 7 partnerów z Polski, Macedonii, Irlandii, Bułgarii, Włoch i Francji. Ma na celu wzmocnienie pozycji podmiotów prowadzących kształcenie i szkolenie zawodowe w całej Europie, aby dostosować edukację i szkolenie w zakresie turystyki do nowych trendów rozwoju branży turystycznej poprzez włączenie umiejętności w zakresie zrównoważonego rozwoju do programów nauczania realizowanych za pomocą innowacyjnych praktyk.
Zdjęcia: Dokumentacja realizacji projektu ESTET w ramach działań realizowanych przez MROT
#mrot #turystyka #mazowsze #projekt #estet #projectestet #turystykazrownowazona #edukacja #warsztaty #szkoła #siedlce #mościbrody #dwórmościbrody