CO DALEJ Z TURYSTYKĄ BIZNESOWĄ

Choć ruch turystyczny po woli wraca w Polsce, to wiele pytań o ten rok i kolejne lata jest bez odpowiedzi. Prognozy i scenariusze jakie przedstawia się w analizach muszą bowiem uwzględniać wiele czynników.

Szczególnie niepewne są prognozy dotyczące turystyki biznesowej, a także dość ważnej dla miast turystyki przyjazdowej. W opublikowanej przez Strategiczny Sojusz Narodowych Europejskich Convention Bureaux aktualizacji badań z 2020 roku pt.: „Wpływ koronawirusa na europejski sektor spotkań” w scenariuszu bazowym wpisano szybkie odzyskiwanie strat (po usunięciu ograniczeń) do 2024 roku. Rok 2021 jest spisany na straty z uwagi na ograniczenia i złe nastroje. Dopiero 2022 ma zapewnić powrót zaufania i odbudowę poziomów zbliżonych do 2019 roku.

Scenariusz negatywny z tej publikacji mówi jednak o możliwości utrzymania ograniczeń do 2022 roku. Zakłada również zmianę formatu spotkań na wirtualne lub hybrydowe co sprawia, że zarówno organizatorzy spotkań muszą się dostosować, jak i firmy wprowadzą zmiany do swoich organizacji. A im dłużej zmiany będą trwać, tym trudniejszy może się okazać powrót do tradycyjnych rozwiązań.

Abstrahując od prognoz organizacji branżowych trwałe zmiany kultury organizacyjnej większych firm i korporacji są na razie mało widoczne, bo wciąż trwa pandemia COVID-19. Tendencja do pracy zdalnej, możliwość odbycia szkolenia on-line jest atrakcyjna dla wielu pracowników… i pracodawców. Interesy pracowników chcących pracować z domu, pracodawców, którzy liczą na oszczędność i „cyfrowych nomadów” chcących pracować skądkolwiek łączą się. Nie można tej siły bagatelizować – być może należy odpowiedzieć na nią wzmacniając nowy trend „bleisure” i trendy dotyczące pracy w … destynacjach turystycznych. Wiele informacji o zmianach można znaleźć w załączonym raporcie „The travel industry turned upside down” McKinsey & Company. Bleisure i praca z atrakcyjnych miejsc są zarówno gratyfikacją dla pracowników (możliwość wypoczynku po pracy wyjazdowej) oraz zmniejszają szanse na wypalenie zawodowe i stanowią przewagę organizacji nad innymi. Niestety te rozwiązania są raczej skierowane do pracowników bez dzieci (nie mówimy tu o indywidualnych propozycjach dla pracowników najwyższego szczebla).

Zdjęcie: Pixabay
Źródło: Strategiczny Sojusz Narodowych Europejskich Convention Bureaux