2 na 3 Europejczyków planuje podróże w ciągu najbliższych sześciu miesięcy – wynika z badań Europejskiej Komisji Turystyki. 55% osób podróżujących na krótki okres woli odwiedzić inny kraj europejski. Wzrasta zainteresowanie podróżami lotniczymi, a ponad 50% respondentów deklaruje, że czuje się komfortowo ponownie wsiadając do samolotu.
Chociaż szczyt sezonu letniego mamy już za sobą, chęć podróżowania pozostaje silna w całej Europie. 66% Europejczyków planuje podróże do marca 2022 roku, a zwiększona pewność co do tego, kiedy, gdzie i jak podróżować, wskazuje na pozytywne prognozy turystyczne na najbliższe miesiące. Tak wynika z najnowszego badania „Monitoring Sentiment for Domestic and Intra-European Travel – Wave 9” przeprowadzonego przez Europejską Komisję Turystyki (ETC), które dostarcza aktualnych spostrzeżeń na temat intencji i preferencji Europejczyków w zakresie podróży krótkoterminowych w czasie pandemii COVID-19.
Turyści są bardziej otwarci na krótkie wyjazdy
Po raz pierwszy od października 2020 r. plany podróżne Europejczyków rozkładają się równomiernie na najbliższe sześć miesięcy: 26% decyduje się na wyjazdy między październikiem a listopadem, 28% między grudniem 2021 r. a styczniem 2022 r., a 25% będzie podróżować w lutym i marcu 2022 r. Wyniki te wskazują, że coraz większa liczba Europejczyków nie jest już w „trybie oczekiwania” na podróż i czuje się znacznie pewniej, decydując się na spontaniczne wyjazdy.
Europejskie city-breaki najchętniej wybieranym sposobem na wyjazd w ostatniej chwili
Wyjazdy do innych krajów europejskich są obecnie na pierwszym miejscu, co wskazuje na zwiększony komfort podróżowania za granicę:połowa Europejczyków mających krótkoterminowe plany podróży wybiera się do innych krajów europejskich, co stanowi wzrost o 41% od września 2020 r.
Tymczasem preferencje dotyczące wyjazdów krajowych (32%) spadły o 18% w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Kierunki śródziemnomorskie zajmują najwyższe miejsce na liście preferencji podróżnych, z Hiszpanią i Włochami (oba 9%), Francją (8%) i Grecją (7%) na czele.
Chęć wyjazdów do miast (18%) osiągnęła szczyt w 2021 r. z 43% wzrostem od lata 2021 r., choć spędzanie urlopu nad morzem również pozostaje popularne. Jednocześnie planowanie podróży staje się coraz bardziej „last minute”, ponieważ tylko 29% Europejczyków planujących podróż w październiku lub listopadzie w pełni zarezerwowało swój wyjazd. Wśród osób podróżujących później w 2021 r. odsetek ten spada do 15%. Wyższe zainteresowanie wyjazdami typu city break i rezerwacjami w ostatniej chwili jest kolejnym wskaźnikiem stopniowego powrotu do normalności i do bardziej spontanicznych wyjazdów w najbliższej przyszłości.
Większa liczba city breaków idzie w parze ze wzrostem popularności krótszych wyjazdów, do 3 nocy (30% podróżujących na city break). Skrócenie czasu trwania podróży wpływa również na budżety, ponieważ udział podróżnych, którzy zamierzają wydać na wyjazd do 500 euro, wzrasta o 20% w porównaniu z poprzednim badaniem, na niekorzyść wyższych poziomów wydatków (1 000+ euro).
Coraz więcej osób chce podróżować samolotem, choć obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa pozostają silne
Pomimo utrzymującej się niechęci do podróży lotniczych, ponad 50% „gotowych do podróży” Europejczyków jest obecnie chętnych do skorzystania z transportu lotniczego (wzrost o 13% w porównaniu z poprzednim badaniem). Jest to kolejna oznaka zwiększonego zaufania konsumentów do korzystania z lotów komercyjnych w celu optymalizacji czasu podróży.
Pomimo zwiększonego zapału do podróżowania w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, 63% podróżujących nadal zwraca uwagę na protokoły bezpieczeństwa i higieny w miejscu docelowym, ponieważ dzięki nim turyści czują się bardziej komfortowo i mogą czerpać większą przyjemność z podróży. Zdaniem ETC, ośrodki i przedsiębiorstwa turystyczne powinny uspokajać podróżnych poprzez skuteczne środki COVID-19, w szczególności w odniesieniu do obszarów budzących największe obawy: podróży lotniczych, transportu na miejscu oraz lokalnych atrakcji.
Zdjęcie: Pixabay
Źródło: Europejska Komisja Turystyki