GOOGLE CORAZ WIĘKSZĄ KONKURENCJĄ DLA INTERNETOWYCH BIUR PODRÓŻY

Covid-19 miał poważny wpływ na internetowe biura podróży. Według danych firmy analitycznej GlobalData, wartość rynku OTA (On-line Travel Agencies) w 2020 roku spadła o 60,4% w ujęciu rok do roku.

Zdaniem GlobalData, to obciążenie zwiększyło obawy OTA związane z rosnącą obecnością Google na rynku i tym, w jaki sposób kontrola giganta technologicznego może wpłynąć na konkurencyjność, a tym samym na wybór dokonywany przez konsumentów.

Rosnąca obecność Google w sektorze podróży online będzie złowieszcza dla OTA, które nie mają wyboru i muszą polegać na wyszukiwarce w kwestii ruchu w sieci. Regulatorzy zaczynają kontrolować praktyki Google, ale firma ta musi być traktowana inaczej ze względu na swoją pozycję dominującej wyszukiwarki, a także fakt, że nie oferuje bezpośrednio konkurencyjnych usług. Niska konkurencja może prowadzić do wzrostu cen, dlatego dla wszystkich podróżujących kluczowe jest osiągnięcie odpowiedniej równowagi. – komentuje Ralph Hollister, analityk ds. podróży i turystyki w GlobalData.

Google ma monopol na wyszukiwanie w internecie i wielokrotnie był oskarżany o łamanie prawa konkurencji w celu jego. Platformy cyfrowe takie jak Google mogą korzystać z danych wygenerowanych na jednym rynku i wykorzystując swoją skalę, mogą rozszerzać swoje usługi na nowe rynki. Muszą jednak uważać: robiąc to, w końcu przyciągają jeszcze więcej kontroli regulacyjnej, ponieważ są postrzegane jako monopoliści danych w każdym sektorze, do którego się wprowadzają. – uważa Laura Petrone, analityk tematyczny w GlobalData.

Od 2015 do 2019 roku rynek OTA odnotowywał wzrost o 9,4% złożonej rocznej stopy wzrostu , osiągając wartość 480,3 miliarda dolarów. To szybkie tempo wzrostu i przyszły potencjał wzrostu zintensyfikowały koncentrację Google na podróżach online. W 2019 roku rynek OTA już obwiniał osłabioną widoczność w wynikach wyszukiwania Google za słabsze wyniki w trzecim kwartale. Dochód netto Expedia Group spadł o 22% rok do roku w III kwartale 2019 r., Częściowo było to spowodowane przez zmiany w algorytmie Google, co przełożyło się utratę widoczności.

Google mocno zwiększył swoją aktywność w sektorze podróży online przed pandemią. Patrząc tylko na rok 2019, Google uruchomił Travel Hub, dodał możliwości odprawy lotniczej i rezerwacji hoteli do Google Assistant, dołączył listy noclegów do funkcji Mapy, stworzył stronę wyszukiwania dostępności hoteli według miejsca docelowego, a Alphabet (firma macierzysta Google) nawet uruchomił własną aplikację do współdzielenia przejazdów. Google wyraźnie ma zarówno model biznesowy i kapitał potrzebny do lepszego przetrwania wydarzenia, takiego jak COVID-19: do 2020 roku, przychody Alphabet były ponad 15 razy wyższe niż przychody Booking.com i Expedii razem wzięte. Konkurencja ze strony OTA będzie coraz bardziej polegać na ruchu z wyszukiwarek. Google będzie musiał uważać, aby nie działać zbyt agresywnie w krótkim okresie, lub będzie musiał zmierzyć się z częstszymi pozwami ze strony konkurencji i ewentualnymi grzywnami – dodał Hollister.

Źródło: materiał prasowy / Zdjęcie: Pixabay