Z nieukrywaną radością i satysfakcją przyjęliśmy wiadomość, że Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego i Prezes Zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej znalazła się na zaszczytnej 5. pozycji w corocznym rankingu „100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2024” organizowanym przez redakcję portalu branżowego WaszaTurystyka.pl. Dodajmy, ze jest to awans o 2 pozycje w stosunku do ubiegłorocznego zestawienia oraz nadal utrzymanie pozycji pierwszej, najbardziej wpływowej kobiety polskiej turystyki. Gratulacje!
W uzasadnieniu do wyboru znaleźliśmy krótkie, ale bogate zawodowe dossier.
Izabela Stelmańska to doświadczona i niezwykle aktywna postać w polskiej turystyce. W tym roku została uhonorowana za 25 lat pracy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i szanowanych postaci w polskim środowisku turystycznym, nazywana „królową turystyki” Mazowsza. Cieszy się ogromnym zaufaniem zarówno w regionie, jak i poza nim. Niestrudzona propagatorka Mazowsza, która zawsze znajduje czas na udzielanie się podczas kongresów, debat i targów.
Jej wysiłki skoncentrowane są na aktywizowaniu i wspieraniu lokalnych organizacji turystycznych w województwie Mazowieckim, co przynosi wymierne efekty. Dzięki jej pracy takie miejscowości jak Mińsk Mazowiecki, Żyrardów czy Łomża zaczęły aktywnie promować swoje atrakcje turystyczne i kulturalne, przyciągając turystów nie tylko z Warszawy, ale także z innych regionów Polski. To duży sukces, który ma pozytywny wpływ na dalszy rozwój turystyki w Mazowszu.
A oto więcej informacji nt. zasad i wyników konkursu bezpośrednio ze strony WaszaTurystyka.pl.
„Po raz dziewiąty ogłaszamy Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce – osób, które realnie wywierają największy wpływ na turystykę w Polsce. Na tegorocznej Liście pojawiło się aż 28 nowych nazwisk, dobrze znanych w branży. Spośród pozostałych, 55 osób awansowało, 12 odnotowało spadek, a pięć utrzymało swoją dotychczasową pozycję. Coraz większą uwagę zwraca rosnąca rola kobiet w branży. W rankingu znalazło się 27 kobiet, o cztery więcej niż w ubiegłym roku.
Dziewiąta edycja Listy 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce to kolejny przełomowy rok dla światowej turystyki, przynoszący długo oczekiwane ożywienie po trudnych latach. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 liczba turystów podróżujących za granicę osiągnęła 1,1 mld, co oznacza, że globalna branża turystyczna odzyskała już 98 proc. poziomu sprzed pandemii. W Polsce ruch turystyczny również się rozwija. Nasz kraj zaczął cieszyć się większym zainteresowaniem ze strony turystów zagranicznych. Jak te zmiany wpłynęły na tegoroczny ranking i na pozycje osób, które kształtują polską turystykę?
Przypomnijmy, że po raz pierwszy nasza Lista (wówczas jeszcze jako „50”) ukazała się w grudniu 2016 roku. To za sprawą Adama Gąsiora, założyciela portalu WaszaTurystyka.pl, który miał odwagę i determinację, by zgromadzić w jednym zestawieniu osoby kluczowe dla różnych obszarów branży turystycznej w Polsce. Do dziś pozostajemy jedynymi, którzy podjęli się tego wyzwania, tworząc listę ludzi, którzy mają decydujący wpływ na kondycję polskiej turystyki.
Jak co roku, chcemy również podkreślić, że Lista nie jest rankingiem popularności ani zestawieniem najbardziej lubianych osób w branży turystycznej.
Po każdej publikacji Listy czytelnicy wyrażają swoje opinie na temat niektórych osób, które się na niej znalazły. Warto zaznaczyć, że nasze zestawienie „100” obejmuje osoby, których decyzje biznesowe, polityczne oraz osiągnięcia zawodowe mają znaczący wpływ na kondycję branży turystycznej. Ten wpływ może być zarówno pozytywny – co przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym, jak i negatywny, co również jest uwzględniane w ocenie.
Jak to robimy?
Pierwszy etap to wybór, który dokonywany jest w gronie ekspertów tworzących tegoroczną kapitułę. Prawie trzysta nazwisk z szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce – przedstawicieli biur podróży, hotelarzy, turystycznych izb gospodarczych, działaczy samorządów turystycznych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, urzędników odpowiedzialnych za turystykę i naukowców.
W drugim etapie każdy z ekspertów przedstawia swoich 40 propozycji najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce oraz krótkie uzasadnienia dotyczące każdej z kandydatur.
Co roku Kapituła bierze pod uwagę wpływ na kształtowanie procesów i struktur polskiej turystyki, stopień przyczyniania się do osiągnięcia sukcesu (lub porażki) przez polską turystykę lub poszczególne jej segmenty, zasoby finansowe (własne lub organizacji czy firmy przez daną osobę zarządzanej), wpływ na zatrudniane osoby, wiarygodność, medialność, popularność (w pozytywnym lub negatywnym znaczeniu), wizerunek, publiczną i środowiskową aktywność.
Grupę ekspertów stanowili:
– Marzena German, ekspertka ds. komunikacji zewnętrznej i obsługi medialnej w Wakacje.pl
– Magdalena Kachniewska, profesorka SGH
– Michał Kalarus, redaktor naczelny magazynu Think MICE
– Jarosław Kałucki, rzecznik prasowy Travelplanet.pl
– Anna Kołtan, kierowniczka biura Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego
– Magdalena Kondas, pełnomocniczka Rektora Vistuli ds. współpracy z otoczeniem biznesowo-gospodarczym
– Marzena Markowska, redaktorka naczelna Waszej Turystyki
– Mariusz Piotrowski, redaktor Fly4free.pl
– Wiesława Przybylska, Polska Izba Turystyki
– Jerzy Szegidewicz, Instytut Gospodarki Turystycznej
– Weronika Szabelewska, zastępczyni redaktorki naczelnej Wasza Turystyka
– Bartłomiej Walas, profesor WSTiE
– Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, adiunktka w Katedrze Biznesu SGH
Dobry rok, ale…
Pomimo pozytywnych wyników, branża turystyczna wciąż zmaga się z istotnymi wyzwaniami. Inflacja, wysokie koszty transportu i zakwaterowania oraz niestabilne ceny ropy naftowej stanowią poważne bariery dla jej rozwoju. Dodatkowo konflikty geopolityczne oraz ekstremalne zjawiska pogodowe budzą niepokój zarówno wśród turystów, jak i przedsiębiorców. Rok 2024 przyniósł zmiany i nowe wyzwania dla branży turystycznej. Ożywienie gospodarcze i społeczne po pandemii było imponujące, jednak przyszłość tej branży wymaga nowej strategii. Nowe podejście powinno odpowiadać na rosnące oczekiwania turystów, jednocześnie uwzględniając wyzwania klimatyczne i geopolityczne.
Rośnie siła kobiet
Coraz większą uwagę zwraca rosnąca rola ko- biet w branży. W rankingu znalazło się 27 kobiet, o cztery więcej niż w ubiegłym roku. Wierzymy, że inicjatywy takie jak „Rok kobiet w turystyce” i „Akademia Liderek Turystyki” przynoszą wymierne efekty w redukcji nierówności zawodowych. Mimo to, wciąż zbyt mało kobiet zajmuje wysokie stanowiska w firmach, organizacjach oraz izbach związanych z turystyką. Staramy się to zmienić, w tym roku znacznie wzrósł udział kobiet w Kapitule. Jest ich w niej obecnie więcej niż mężczyzn.
Na Liście znalazło się również 27 reprezentantów touroperatorów i agentów (w 2023 było ich 21), pięcioro przedstawicieli hotelarzy (w 2023 – 10), 22 reprezentantów samorządów i organizacji turystycznych (w 2023 – 30), siedmioro urzędników (w 2023 – 7), pięciu przewoźników lotniczych, autobusowych i kolejowych (w 2023 – 9), ośmioro reprezentantów portów lotniczych (w 2023 – 8), siedmioro przedstawicieli atrakcji turystycznych, muzeów, parków rozrywki (w 2023 – 7), dwoje reprezentantów ubezpieczycieli (w 2023 – 3).”
Źródło, zdjęcie, grafika: WaszaTurystyka.pl