CITYBREAKI – LUBIMY PODRÓŻE KRÓTSZE ALE CZĘSTSZE

Wiemy, dlaczego tak bardzo lubimy city breaki. GfK i eSky.pl badały Polaków i ich preferencje związane z krótkimi wypadami. Czy Polacy chętniej rezerwują city breaki samodzielnie, czy wolą podróżować w ramach zorganizowanego wyjazdu? Które kwestie są kluczowe przy wyborze kierunku na city break? Jakie kwoty Polacy przeznaczają na krótkie wypady? To tylko część pytań o sposób organizacji city breaków przez Polaków, na które odpowiedzi dostarczają wyniki badania.

Internetowe biura podróży wygrywają z klasyczną ofertą touroperatorską, bo mają dostęp do ofert wielu linii lotniczych i obiektów noclegowych, co pozwala na wygodne i łatwe dopasowanie poszczególnych składników podróży do konkretnych wymagań, właśnie w formie pakietu dynamicznego. To sprawia, że w ofercie pojawia się prawie nieograniczona ilość krajów do odwiedzenia i opcji zakwaterowania. Tak zorganizowane city breaki przypadły Polakom do gustu, a szczególnie doceniają je za łatwość organizacji oraz pozytywny wpływ na nasz dobrostan wyjaśnia Deniz Rymkiewicz, ekspert platformy podróży eSky.pl.

W stosunku zarówno do zeszłego roku, jak i stanu sprzed dwóch lat, wśród kwestii mających największy wpływ na wybór destynacji najbardziej zyskała ogólna atrakcyjność miejsca docelowego: wzrost wyniósł odpowiednio 11 i 19 p.p. względem roku 2023 i 2022. Jednocześnie nieco rzadziej badani wskazują na okazyjne ceny (47 proc., spadek o 5 p.p. r/r) i szacunkowa wartość całego wyjazdu (43 proc., spadek o 3 p.p. r/r) jako czynniki determinujące decyzje o podróży.

Kwestia budżetu już nie gra pierwszoplanowej roli głównie z dwóch powodów. Po pierwsze, konieczność organizowania wypoczynku tak gruntownie zakorzeniła się w świadomości Polaków, że z racji swojej natury city breaki stały się integralną częścią naszego życia, gdyż w krótkim okresie dostarczają cennych chwil wytchnienia i pozwalają dobrze spędzić czas z najbliższymi w niecodziennym otoczeniu. To świetnie działa na nasze samopoczucie. Natomiast z drugiej strony tak wiele dostępnych możliwości podróży, które naprawdę da się dostosować do każdego portfela, sprawiają, że budżet już nie jest żadnym ograniczeniem mówi Deniz Rymkiewicz.

Dla Polaków istotne są też atrakcje turystyczne dostępne na miejscu oraz pogoda (oba po 42 proc. wskazań), a także daty wyjazdu dopasowane do indywidualnych potrzeb i godziny wylotu, które są ważne odpowiednio dla 40 i 23 proc. ankietowanych. Na to, w jakim standardzie jest obiekt noclegowy, ile czasu zajmuje podróż samolotem, jakie są opinie na temat kierunku oraz jak daleko położone jest lotnisko od miejsca zakwaterowania, uwagę zwraca kolejno 22, 19, 16 i 15 proc. osób. Z kolei znajomość języka, którym posługują się lokalni mieszkańcy, ma znaczenia dla 12 proc. badanych.

A po co latamy na city breaki? Jako najczęstszy powód – bo w 69 proc. przypadków – podajemy zwiedzanie, wycieczki i spacery. Z kolei poznawanie kultury, historii i języka danego kraju interesuje prawie co drugiego (41 proc.) uczestnika badania, podobnie jak delektowanie się lokalnymi potrawami (40 proc.). Jeden na trzech Polaków korzysta również z dobrej pogody, szczególnie na południu Europy oraz w krajach bliskowschodnich lub tych położonych w Afryce Północnej, relaksując się na plaży czy nad basenem (30 proc.). Natomiast jedna piąta respondentów organizuje city breaki, by obejrzeć mecz ulubionego sportowca lub drużyny, a także wziąć udział w festiwalu lub koncercie (21 proc.).

City break w opcji lot plus hotel już kiedyś zarezerwowała więcej niż połowa ankietowanych (55 proc.), a 69 proc. Polaków mówi, że chętnie skorzystałoby z takiej formy wyjazdu również w przyszłości. Kwoty przeznaczane na city break z lotem i hotelem w pakiecie, są bardzo zróżnicowane. Przykładowo 42 proc. uczestników przyznaje, że – niezależnie od liczby podróżujących osób – mieści się w budżecie do 3 tys. zł za cały wyjazd. Jednocześnie co czwarty badany (27 proc.) dysponuje budżetem od 3 do 6 tys. zł. Z kolei poniżej 1 tys. zł na krótki wypad wydaje 15 proc. ankietowanych. W przeliczeniu na jedną osobę za city break płacimy ok. 1,5 tys. zł, co stanowi jedną czwartą przeciętnego wynagrodzenia netto w Polsce za lipiec 2024 roku.

Wydłuża się okres wyprzedzenia, z jakim uczestnicy badania rezerwują krótkie wypady za granicę. Największy wzrost, bo o 6 p.p. względem 2022 roku, odnotowano w przypadku podróżnych, którzy wykupują poszczególne elementy wyjazdu na więcej niż trzy miesiące przed wylotem: robi tak co już co czwarty Polak (24 proc.). Jednocześnie 40 proc. ankietowanych woli zadbać o loty i zakwaterowanie z wyprzedzeniem od 30 do 90 dni, podczas gdy u 36 proc. osób okres ten nie przekracza jednego miesiąca i świadczy o większej spontaniczności.

Najczęściej na city break latamy w grupach dwu- (56 proc.) lub trzyosobowych (20 proc.), a w towarzystwie powyżej czterech pasażerów podróżujemy w ok. 16 proc. przypadków. Z kolei tylko 8 proc. respondentów organizuje city breaki w pojedynkę. Najpopularniejszą formułą są wyjazdy z partnerem lub partnerką (37 proc.) oraz te rodzinne, czyli z dziećmi, rodzeństwem bądź rodzicami (27 proc.). Natomiast kilkudniowe wypady w gronie znajomych i przyjaciół wybiera jedna czwarta ankietowanych.

Cały raport w wersji PDF:  polacy_na_city_breaku_raport_z_badan_gfk_i_esky.pl_wrzesien_2024

Badanie metodą CAWI zrealizowane przez GfK w czerwcu 2024 roku w Polsce (N=600) na podstawie wywiadów na grupie kobiet i mężczyzn w wieku 18-65 lat, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat podróżowali za granicę samolotem wraz z noclegiem w hotelu bądź apartamencie, a wyjazd ten trwał nie dłużej niż 4 dni. Analogiczne badania zostały zrealizowane przez GfK na takiej samej próbie i w tym samym czasie w latach 2022 i 2023.

Źródło i grafika: materiał prasowy  /  Zdjęcie startowe: Pixabay