Konkurs na Najlepszą Pracę Magisterską „Teraz Polska Turystyka” rozstrzygnięty. Kapituła Konkursu wybrała troje laureatów oraz zdecydowała o przyznaniu siedmiu wyróżnień. Organizatorem Konkursu jest Polska Organizacja Turystyczna oraz Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, przy wsparciu i pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Celem przedsięwzięcia jest wspieranie młodych utalentowanych osób, które wybrały turystykę jako ścieżkę swojej edukacji i kariery zawodowej, a także promowanie absolwentów wyróżniających się pasją oraz wysokim poziomem wiedzy o turystyce. Konkurs, podobnie jak w zeszłorocznej edycji, dotyczył prac magisterskich z zakresu rozwoju, zarządzania i marketingu w sferze turystyki krajowej oraz zagranicznej turystyki przyjazdowej do Polski. Mogli wziąć w nim udział absolwenci studiów magisterskich, których prace uzyskały oceny bardzo dobre, dlatego prace Kapituły wymagały wysiłku i zaangażowania, aby wybrać najlepszych z najlepszych.
Uroczyste wręczenie nagród odbyło się dziś, 11 grudnia 2024 roku w siedzibie Polskiej Organizacji Turystycznej z udziałem Ireneusza Rasia, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki , Rafała Szmytke, prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Krzysztofa Przybyła, prezesa Zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Wydarzenie prowadziła Jolanta Grus, kierownik Biura Rzecznika POT.
Kapituła Konkursu wyłoniła troje laureatów, przyznając I, II i III miejsce oraz siedem wyróżniających się prac. Zaznaczyć należy, że w tej edycji Konkursu po raz pierwszy zanonimizowano prace, zatem Kapituła otrzymała do oceny prace pozbawione informacji o autorze pracy, promotorze, recenzencie i nazwie uczelni.
Kapitułę oraz Organizatorów cieszy fakt, że prace Absolwentów Uczelni są coraz bardziej różnorodne, prezentują walory turystyczne wielu regionów Polski i poruszają ważne dla turystyki kwestie, jak chociażby jej zrównoważony rozwój. Zgłoszone do tej edycji prace dotyczyły głównie turystyki krajowej, prezentowały jej walory, rekomendowały szlaki turystyczne. W wielu pracach diagnozowano potrzeby turystów, omawiano procesy rewitalizacji zdegradowanych obszarów i miejsc oraz prezentowano możliwości zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego nieoczywistych obiektów, takich jak np. schrony. Przedstawiano także wizerunek marki miejsca, omawiano komunikację marketingową, w tym m.in. za pośrednictwem mediów społecznościowych, wykorzystania ambient marketingu czy wpływ środków masowego przekazu na turystykę (m.in. kulinarną).
Laureaci
I miejsce – Agata Jelińska za pracę „Rewitalizacja starego Fordonu szansą na rozwój turystyki questowej w Bydgoszczy”, promotor: dr hab. Aleksandra Jezierska-Thole, prof. UKW, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
II miejsce – Gabriela Dawidowska za pracę „Przygotowanie fizyczne i sprzętowe turystów Tatr Polskich oraz rekomendacje szlaków dla konkretnej grupy turystów”, promotor: dr Katarzyna Pukowiec-Kurda, Uniwersytet Śląski w Katowicach
III miejsce – Magdalena Trzcinka za pracę „Atrakcyjność turystyczna oraz możliwości zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego schronów na obszarze gminy Turośl”, promotor: dr Piotr Gabryjończyk, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Wyróżnieni
Pani Katarzyna Krajewska za pracę „Komunikacja marketingowa w hotelarstwie za pośrednictwem social mediów”, promotor: dr hab. inż. Ewa Wszendybył-Skulska, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Pani Paulina Michałowska za pracę „Spacer kreatywny jako oferta komercjalizacji dziedzictwa dawnej dzielnicy IV Piasek w Krakowie”, promotor: prof. dr hab. Bożena Popiołek, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Pani Paulina Penczewa za pracę „Potencjał Gminy Międzyzdroje i jego wykorzystanie w turystyce zrównoważonej” promotor: dr hab. Waldemar Cudny, prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki
Pani Anna Piłat za pracę “Wykorzystanie ambient marketingu w promocji turystycznej dużych miast”, promotor: dr hab. Michał Żemła, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Pani Dominika Stojewska za pracę „Wpływ środków masowego przekazu na turystykę kulinarną”, promotor: dr hab. Jadwiga Berbeka, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Pani Izabela Talaga za pracę „Oczekiwania gości wobec zrównoważonych hoteli”, promotor: dr Bartłomiej Walas, prof. WSTiE, Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
Pan Przemysław Wesołowski za pracę „Wpływ turystyki na banalizację i komercjalizację dziedzictwa na przykładzie folkloru Podhala”, promotor: dr Katarzyna Ceklarz, Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu
Kapituła Konkursu
dr Wojciech Fedyk, AWF we Wrocławiu – Przewodniczący Kapituły
dr hab. Borzyszkowski, prof. WSB Merito w Gdańsku – Wiceprzewodniczący Kapituły
dr Dominik Borek dyrektor Departamentu Turystyki MSiT
dr Jarosław Górski, UW
dr hab. Dariusz Jacek Olszewski-Strzyżowski, prof. AWFiS w Gdańsku
dr hab. Katarzyna Podhorodecka, prof. UW
dr Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, SGH
Źródło i zdjęcia: Polska Organizacja Turystyczna