Opublikowany przez ACI Europe raport dotyczący ruchu pasażerskiego za cały 2024 rok potwierdza, że europejskie lotniska w końcu przekroczyły poziomy sprzed pandemii, obsługując ponad 2,5 miliarda pasażerów. Najnowsze statystyki wykazują, że liczba pasażerów na lotniskach w Europie wzrosła o 7,4% w porównaniu do 2023 roku i była o 1,8% wyższa niż w 2019 roku.
Wzrost ruchu pasażerskiego
W 2024 roku ruch pasażerski w europejskiej sieci lotnisk wzrósł o 7,4% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając poziom o 1,8% wyższy niż w 2019 roku. Główne czynniki napędzające wzrost to:
– Dominacja pasażerów międzynarodowych (+8,8% w porównaniu z 2023 rokiem) nad ruchem krajowym (+2,5%), który wciąż pozostawał o 6,3% poniżej poziomu z 2019 roku.
– Wyższa dynamika wzrostu w pierwszej połowie roku (+8,9%) w porównaniu z drugą połową (+6%), a także w miesiącach poza sezonem, tradycyjnie charakteryzujących się niższym ruchem.
Zmiany te odzwierciedlają strukturalne zmiany na rynku lotniczym, takie jak częściowe przejście na kolej, silna mobilność transgraniczna w ramach jednolitego rynku UE oraz rosnące zapotrzebowanie na podróże w rozwijających się rynkach poza UE.
Kluczowe zmiany strukturalne
Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe, powiedział: „Lotniska w Europie przyjęły w ubiegłym roku dodatkowe 200 milionów pasażerów, a wiele z nich pobiło historyczne rekordy. Stało się to pomimo wysokich cen biletów lotniczych, ograniczeń podaży, słabego wzrostu gospodarczego i napięć geopolitycznych. To wyraźny sygnał, że konsumenci coraz bardziej priorytetowo traktują podróże i doświadczenia z nimi związane.”
„Jednak rok 2024 również potwierdził główne strukturalne zmiany po pandemii, gdzie popyt na podróże rekreacyjne i odwiedziny u rodziny i znajomych (VFR), a także linie niskokosztowe, w dużej mierze kształtowały ruch pasażerski. Dodatkowo istotną rolę odegrały konsolidacja linii lotniczych, zmieniająca się siatka połączeń oraz geopolityka. Oznacza to, że pomimo pozytywnych wyników, niemal połowa europejskich lotnisk wciąż pozostawała poniżej poziomów sprzed pandemii. Obecnie mamy do czynienia z wielopoziomowym rynkiem lotniskowym w Europie, gdzie konkurencja stale rośnie.”
Jankovec dodał: „Patrząc na nadchodzące miesiące, spodziewamy się, że popyt na podróże lotnicze pozostanie odporny, pomimo słabej sytuacji gospodarczej w Europie i niskiej pewności konsumentów. Prognozujemy wzrost ruchu pasażerskiego o 4% w 2025 roku, ale prognoza ta może ulec zmianie ze względu na globalne niepewności polityczne i gospodarcze. Obecnie największe zagrożenia dla ruchu lotniczego to problemy z zarządzaniem flotą przez linie lotnicze, ograniczona przepustowość kontroli ruchu lotniczego, niekorzystne regulacje dotyczące lotnictwa oraz oczywiście geopolityka.”
Wielopoziomowy rynek lotniskowy w Europie
Lotniska w krajach UE+ odnotowały wzrost liczby pasażerów o 7,8% w 2024 roku, przewyższając te w pozostałej części Europy (+5,2%), gdzie wpływ geopolityki był bardziej odczuwalny – szczególnie na lotniskach w Izraelu (-33,3%), Rosji (-13,5%) oraz Ukrainie (brak ruchu).
Najlepiej radziły sobie rynki Europy Wschodniej oraz kraje południowe zależne od turystyki przyjazdowej, takie jak Węgry i Czechy (+18,9%), Estonia (+18%), Polska (+15,6%), Malta (+14,8%), Chorwacja (+13,7%), Włochy (+11,0%) i Grecja (+10,1%).
W pozostałej części Europy imponujące wzrosty odnotowały lotniska w Albanii (+47,5%), Mołdawii (+46,0%), Uzbekistanie (+36,6%), Bośni i Hercegowinie (+33,8%) oraz Gruzji (+23,9%).
Największe lotniska w Europie
Największym lotniskiem Europy w 2024 roku pozostało Londyn Heathrow, obsługując 83,9 miliona pasażerów (+5,9% względem 2023 roku), co pozwoliło przekroczyć poziom sprzed pandemii o 3,7%.
Drugie miejsce zajął Stambuł z 80,1 miliona pasażerów (+5,3%), który znacząco przekroczył poziomy sprzed pandemii (+16,9%).
Trzecie miejsce przypadło lotnisku Paryż Charles de Gaulle (70,3 miliona pasażerów), które napotkało trudności związane z organizacją Igrzysk Olimpijskich i pozostało o 7,7% poniżej poziomów z 2019 roku.
Na czwartym miejscu znalazło się lotnisko Amsterdam Schiphol (66,8 miliona pasażerów, +8%), pozostające o 6,8% poniżej poziomu z 2019 roku.
Piąte miejsce zajęło lotnisko w Madrycie (66,1 miliona pasażerów, +9,9%), które również przekroczyło poziomy sprzed pandemii o 7,2%.
Na uwagę zasługuje również Rzym Fiumicino, gdzie ruch pasażerski wzrósł o 20,7% w porównaniu z 2023 rokiem i o 12,3% względem poziomu sprzed pandemii.
Podsumowanie
Rok 2024 był przełomowy dla europejskich lotnisk, które wreszcie przekroczyły poziomy sprzed pandemii. Silny wzrost międzynarodowego ruchu pasażerskiego, dynamiczny rozwój rynków wschodzących i utrzymujący się popyt na podróże przyczyniły się do rekordowych wyników. Jednocześnie jednak wiele lotnisk wciąż boryka się z wyzwaniami związanymi z geopolityką i zmianami strukturalnymi w branży lotniczej.
Źródło: Raport ACI Europe / Zdjęcie: Pixabay