Współrealizowany przez MROT od roku 2020 projekt pt. ESTET – Włączanie kompetencji z zakresu zrównoważonego rozwoju w kształcenie i szkolenia dotyczące turystyki wchodzi w kolejny, bardzo ważny etap.
Wspólnie z partnerami projektu zakończyliśmy realizację następujących działań:
- Na podstawie przeprowadzonych spotkań w grupach fokusowych z kadrą nauczycielską oraz branżą i organizacjami turystycznymi opracowaliśmy raport pt. „Ramy koncepcyjne włączania umiejętności w zakresie zrównoważonego rozwoju do programów kształcenia i szkolenia zawodowego w dziedzinie turystyki”, które są bazą do kolejnych działań projektowych.
- Opracowaliśmy 3 moduły szkoleniowe programu doskonalenia zawodowego dla nauczycieli w dziedzinie turystyki zrównoważonej i innowacyjnych praktyk nauczania:
- Moduł 1 – Zrównoważony rozwój turystyki
- Moduł 2 – Umiejętności związane ze zrównoważonym rozwojem
- Moduł 3 – Zasoby szkoleniowe dla rozwoju zrównoważonych umiejętności
- Opracowaliśmy szczegółowe scenariusze: 36 Webquestów, 18 filmów wideo i 18 programów nauczania w miejscu pracy, które będą służyły nauczycielom jako materiały dydaktyczne.
- Opracowaliśmy 12 scenariuszy sesji szkoleniowych dla nauczycieli w ramach wszystkich modułów szkoleniowych
Opracowane scenariusze są podzielone na następujące obszary tematyczne:
- Zielone umiejętności dla ochrony środowiska,
- Społeczno-kulturalne powiązania,
- Zielone umiejętności dla gospodarki.
Obecnie trwa tłumaczenie wszystkich opracowanych materiałów na języki narodowe wszystkich partnerów.
Przed nami kolejne działania projektowe, podczas których po prawie dwóch latach prac studialnych i eksperckich zaprezentujemy wszystkie opracowane materiały kadrze nauczycieli i edukatorów:
- Nakręcenie 18 filmów szkoleniowych oraz zaopatrzenie ich w napisy w językach narodowych partnerów projektu
- Współpraca z partnerami z branży turystycznej w celu weryfikacji opracowanych materiałów
- Cykl szkoleń dla nauczycieli przy wykorzystaniu wszystkich opracowanych materiałów szkoleniowych
- Konferencja podsumowująca projekt
Projekt ESTET ma na celu wzmocnienie pozycji podmiotów prowadzących kształcenie i szkolenie zawodowe w całej Europie, aby dostosować edukację i szkolenie w zakresie turystyki do nowych trendów rozwoju branży turystycznej poprzez włączenie umiejętności w zakresie zrównoważonego rozwoju do programów nauczania realizowanych za pomocą innowacyjnych praktyk.
Projekt ma charakter międzynarodowy i jest realizowany przez 7 partnerów z Polski, Włoch, Grecji, Francji, Irlandii i Bułgarii, a jego liderem jest Społeczna Akademia Nauk. Projekt jest realizowany w ramach programu Erasmus+.