Informacje o nieregularnościach w czasie rzeczywistym? Jak radzić sobie z jet-lagiem? A może któryś z innowacyjnych narzędzi do samodzielnej rezerwacji? Która oferta innowacyjnych start upów z obszaru podróży służbowych jest najbardziej użyteczna?
Czas pandemii warto wykorzystać na zaznajomienie się z nowościami w branży podróży służbowych. Część z rozwijających się dynamicznie start-upów ma szansę na zbudowanie mocnej pozycji także dzięki możliwością jakie daje ten czas. Jak zwykle w przypadku innowacji polski rynek jest nieco w tyle, nowości dotrą do nas jednak prędzej czy później.
Monitorowanie podróżujących i informacje o zakłóceniach / Covid w czasie rzeczywistym
Jeden z ciekawszych i nie wątpliwie użytecznych start-upów to Sitata – znajdziemy tu aktualizowane informacje nie tylko z obszaru związanego z Covid. Wszelkie nieregularności które mogą wpłynąć na naszą podróż służbową – strajki linii lotniczych, kontrolerów lotów a nawet demonstracje w miastach do których się wybieramy. Użytkownicy wskazują iż czasami informacje o nieregularności płynące z tej aplikacji wyprzedzają te które otrzymujemy od samego dostawcy usługi. W sytuacji nieregularności czas i i szybka informacja jest sprawą kluczową.
Zdrowy tryb życia w podróży służbowej jak zwalczyć jet lag – Timeshifter
Timeshifter to przykład aplikacji z rodziny tych dbających o zdrowie często podróżujących pasażerów. Podpowie nam jak radzić sobie z jet lagiem. Korzystając m.in z doświadczeń astronautów oferuje zindywidualizowane plany by walczyć z tą przypadłością często podróżujących. Ciekawie prezentuje się diagram z kosztami /konsekwencjami jet lagu. Materiał do zastanowienia.
Wypożyczalnia aut – od osób prywatnych TURO
Kolejny koncept zbudowany na bazie ekonomii współdzielenia. Tym razem także w podróży służbowej. Możliwość wypożyczenia aut od osób prywatnych na razie jest dostępna tylko w USA. Można się jednak spodziewać geograficznego rozwoju tego konceptu. Wydaje się on bardzo ciekawym partnerem np. dla firm kolejowych czy autobusowych które mogły by promować go jako produkt uzupełniający dla swoich pasażerów służbowych. Z pewnością potrzebują oni transportu w miejscu/punkcie docelowym swojej podróży.
Transfery lotniskowe w podróży służbowej – wszystko w jednym miejscu
W obszarze transferów, także panuje dość duża konkurencja. Pasażerowie szukają globalnych rozwiązań. Ambicje dostarczenia takiego właśnie ma m.in. Jayride. Ten start up chwali się ofertą z ponad 500 lotnisk na całym świecie. Kto wie może i nam przyda się podczas kolejnej podróży służbowej.
Rezerwacje grupowe – zautomatyzowane narzędzia dla linii – Bacarai
Jeden z ostatnich obszarów nie dotkniętych w pełni automatyzacją to rezerwacje grupowe biletów lotniczych. Star up Bacarai stawia sobie za cel digitalizacje procesu i uproszczenie pracy przy tego typu rezerwacjach. Poprawiając jednocześnie doświadczenie po stronie klienta. Pilotażowe projekty mają ruszyć lada chwila. Bardzo ciekawy obszar. Być może sukces w segmencie biletów lotniczych pozwoli też na podobne działania w zakresie hoteli ?
Tańsze bilety lotnicze wprost od linii lotniczych (NDC) – AirGateway
Jedno z większych wyzwań to to związane z integracją rozwiązań oferowanych obecnie przez linie lotnicze w ramach projektu NDC. Dużo niższe ceny biletów lotniczych via NDC są już faktem, trend ten będzie postępował. Jednocześnie wyzwaniem jest brak zunifikowanego podejścia w ramach linii lotniczych. Integracja NDC pozwoli z pewnością łatwiej implementować tą ofertę do narzędzi self bookingowych oferowanych przez agentów do obsługi podróży służbowych. Może to być prawdziwa rewolucja, wprowadzająca większą transparentność. W Polsce z pewnością pomogła by też w w uporządkowaniu / przejrzystości przetargów na podróże służbowe.
Narzędzia do samodzielnej rezerwacji podróży służbowej Self Booking Tool
Mamy obecnie na rynku małą ofensywę narzędzi do samodzielnej rezerwacji. Start upy starają się zająć miejsce którego nie są wstanie zagospodarować duże projekty typu Concur Cytric czy Get there. Niewątpliwie małe i średnie firmy mogą być zainteresowane – lżejszym i tańszym w implementacji narzędziem. Z zagranicznych ciekawych start-upów warto wymienić Travel Perk Lola.com czy Comtravo. W tej grupie znajduje się też zabazowany w Polsce Hotailors.
W Polsce wciąż mamy duże rezerwy w zakresie wykorzystania self-booking tools – mocniejsze wejście w ten segment Sky Boxa od eSky i wspominanego Hotailorsa z pewnością wzmocni rywalizacje z produktem lidera eTravel.
Pytanie czy wciąż jest miejsce na nowe innowacyjne rozwiązania także w naszym kraju? Patrząc na to, co dzieje się za zachodnią granicą odpowiedz zdaje się oczywista. Z pewnością okres po pandemii może być czasem wzmożonej innowacji w obsłudze podróży służbowych.